Recenze na film To (práce do ČJ)

2. prosince 2017 v 17:56 | Kaszia |  Moje školní práce
Brát to můžete klidně i jako obyčejnou recenzi, ale slouží hlavně k zobrazení toho, jak se recenze psát má. Plánuji potom udělat nějaký přehled slohu pro ročníky SŠ, takže ji později využiji v odkazu pro příklad toho, jak recenzi psát.

Děsivé a dlouho očekávané - film To

Film To, neboli anglickým názvem It, je známý hororový snímek s dramatickými a fantasy prvky. Podle knižní předlohy stejnojmenného románu od spisovatele Stephena Kinga jej režíroval Andy Muschietti. Ten se rozhodl pro velmi těžký úkol, protože stejně jako všechny knihy Stephena Kinga, tak i příběh o Tom byl velmi propracovaný a jen velmi těžko zachytitelný na filmová plátna.

Středobodem děje je skupinka, složená z několika chapců a jedné dívky, včele s odvážným Billem Denbroughem, která se rozhodne začít pátrat po důvodu, proč se ve městečku Derry ztrácí čím dál více dětí. Poté, kdy zmizí Billův bratr George, jejich skromná "pátrací akce" postupně začne odkrývat dosud nepochopené temné zlo, které se již dlouhé roky skrývá v kanálech a momentálně čeká na každou příležitost, aby mohlo ukrást další dětský život.

Nejdříve jsem se trochu obávala, jak na mě bude snímek působit, jelikož po přečtení knižní předlohy mě jen velmi zřídka zaujme jeho filmové ztvárnění. Musím ale podotknout, že film tedy rozhodně fanoušky Stephenových hororů a obecně milovníky hororového žánru nezklamal.

Režisér se nenechal zlákat jednoduchostí, ale velmi propracovaně vyjevil hlavní hororovou postavu přesně tak, jak si autor knihy přál - To bylo sice vystihnuto v konkrétním světle, ale zároveň zbylo dost možností spekulace a nezodpovězených otázek, které diváky drží i po zhlédnutí v napětí a očekávání druhého dílu. Film není zbytečně uspěchaný, raději z důvodu pečlivosti byl příběh rozdělen na dvě jednotlivé kapitoly.

Dle mého názoru je třeba taktéž ocenit výkon herců, hlavně tedy dětí, jejichž realisticky ztvárněné strachuplné výrazy a vyděšené grimasy pomáhaly divákovi, aby byl doslova vtáhnut do děje. A taktéž oceňuji Billa Skarsgårda, který si ve filmu zahrál To a který i podle režiséra se svou tělesnou predispozicí, tedy výškou dosahující skoro dva metry a anomálií v oblasti očí, jež se mu lehce šikmí do stran, tvořil spolu s maskou dostatečně děsivou a otázkyvzbuzující bytost.

Ačkoliv po vizuální a příběhové stránce nelze příliš tomuto dílu vytknout, tak já, jelikož se už po zhlédnutí a přečtení mnoha hororových příběhů považuji za trochu náročnějšího diváka, kterého jen tak něco nevyděsí a nepřekvapí, musím podotknout, že na rozdíl od knihy nebo od jiných hororových děl ve mně film To nezanechal takovou tu dostatečnou děsivou atmosféru, která by mě přinutila cítit strach večer před spaním nebo třeba když odcházím z kina domů.

Dle mého názoru správný hororový film nedělají jen takticky zvolené "lekačky", ale právě i ona atmosféra, která by diváka v průběhu každé minuty filmu měla držet v určitém pocitu nejistoty a strachu, aby se po zhlédnutí měl důvod v ulicích při cestě domů otáčet, zda za ním někdo nejde, nebo aby měl důvod v tmavých uličkách zrychlit krok a před spaním měl chuť si nechat rozsvícenou lampičku. Tuto atmosféru jsem v knize vnímala velmi silně, proto mi ve filmu dost chyběla.

Přes tento hororový nedostatek ale hodnotím snímek velmi kladně a jsem si jistá, že pro žádného fanouška hororů by neměl být film To zklamáním. Propracovaný děj spolu s úžasným výkonem herců a skvělými schopnostmi maskérů tvoří dílo, za které se v porovnání se svou knižní předlohou nemusí jeho režisér vůbec stydět. Film si získal od doby svého vydání spoustu fanoušků a nepochybuji o tom, že si je udrží i v pozdějších časech.

Kaszia z Kaszia.blog.cz

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.